V Антон Макаренко: някои докуфилми, аудиокниги и филми, свързани големия Педагог и Чоеек
1 Два сходни докуфилма за Антон Макаренко и
2 "Педагогическая поэма":
2.1 Аудиокнига;
2.2 Филм (1955);
4 "Флаги на башнях" (аудиокнига, 1958);
1 Два сходни докуфилма за Антон Макаренко
1.1 Семейния тайна Антона Макаренко, Часть 1, 2
+ Мой коментар;
Голям Педагог, организатор и управленец, интелектуалец и Човек. Нито е бил комунист, нито е подготвял такива, макар че не е могъл да напише това в книгата си. И аз го разбрах едва сега, от филма.
Семейния тайна Антона МакаренкоЧаст 2: https://youtu.be/FrIe5_RwfAc?si=UzvkETRXikcjjKe5
Прочетох" Педагогическа поема" на Макаренко като студентка и нямаше как да не се впечатля и възхитя. Тя беше един от главните фактори да се запаля по социална педагогика и да реша да започна педагогическата си кариера в интернат. Но реалността в най-големия БГ интернат тогава бе доста различна от описаните добри педагогически примери.
"Ще играе дървен Макаренко" е доста подвеждаща сентенция. В доста редки случаи е имало физическо насилие от страна на педагога там, но затова пък колективът на възпитаниците е бил много силен и строг в санкционирането.
Интересно е, че са педагогически успешни и двата интернат-модела, появили се към 20-те години на 20. век, изглеждащи идеологически противоположни на пръв поглед:
- Колониите за безпризорни на Макаренко в СССР;
- Самърхил училището на Нийл в Обединеното царство (ОЦ), и особено по-късната му американска версия Съдбъри Вали.
Три много важни общи неща между Макаренко-колониите и Самърхил-училището според мен са:
- И в двете интернат-училища кипи усилена дейност (дела)
И в Самърхил трудът и ученето процъфтяват, по своеобразен начин (един вид "от всекиго според възможностите, всекиму - според потребностите"). Макар че там никой не ръчка възпитаниците да учат или работят, нито им казва с какво да се занимават, всяко от децата си избира нещо, рано или късно, и се увлича. Те са оставени да правят каквото искат, в границите, гласувани от колектива чрез вътрешния правилник (сиреч не е позволено да се пречи на другите).
- И в двете колективът се самоуправлява демократично, чрез общи събрания и гласувания, в предварително зададените концептуални рамки от създателите.
- И двата успешни модела остават изолирани случаи в собствените си страни, което изглежда преднамерено
Though there is no formal or regulated definition of a Sudbury Model school, there are now more than 60 schools that identify themselves with Sudbury around the world. Some, though not all, include "Sudbury" in their name. These schools operate as independent entities and are not formally associated in any way.[1"
драма
Коментари
Публикуване на коментар