Рефлексия по Ситуирано учене и Ситуирана когниция

Текстът е основан на няколко материала, но е със собствени структура, акценти, интерпретации и поглед. В текста няма преразказ, директно позоваване и сравнения с тези в източниците.

  1. Що е ”когниция”;

  2. Взаимодействия при Ситуирано учене; 

  3. Отношения между Ситуирано учене, Учене чрез правене и Социално учене;

  4. Основен извод

  5. Два примера за Ситуирано учене и една лична история за провал;

  6. Основни източници.





1 Що е "когниция"?

Мой вариант (Й@) по ИИ-обобшението по-долу: 

Когниция - Умствените процеси, свързани с придобиване на компетенции (знания, умения и навици),  резултатите от това и приложението им.

Придобиването на когниция е всъщност Учене, като включва възприемане, разбиране и преработване на информация от средата (контекста) чрез мислене и правене.


Общ преглед, създаден от AI по Гугъл-търсене What is "cognition"?:  

"Cognition encompasses all mental processes related to acquiring knowledge and understanding, including , learning, remembering, and problem-solving. It's the way we perceive, interpret, and process information from our surroundings, shaping our thoughts and actions.  


2 Взаимодействия при Ситуирано учене 

 Ситуирано учене се случва в конкретна ситуация/контекст и във взаимодействие - съучене (учене заедно с равни) или учене от експерти, намиращи се в същата или в подобни ситуации. В последния случай взаимодействието може да е присъствено или дистанционно. Освен с хора, може да е е взаимодействие и с обектите на изучаване и с други засегнати елементи от средата, в частност от живата природа. Доколкото всичко дотук  е валидно въобще за ученето,  всяко учене е ситуационно - винаги е свързано със ситуация и контекст, били те физически, като географско място/среда, или по-абстрактни, като сфера на дейност.


Мостовете от живи корени, Северозападна Индия: Каучуково дърво със солидни корени служи на племената от Уор-Хаси и Уор-Джайнтия като мостове за пресичане на реки - (Biomimicry in Architecture: 10 Nature-Inspired Examples, theoverview.art
hey Living Root Bridges, Northwestern India:, A rubber tree with solid roots serves the tribes of the War-Khasis and War-Jaintias as bridges to cross rivers.


 Отправна точка на ученето са нуждите на учащия, които винаги са свързани с конкретна ситуация. Така е записано в съвременните учебници за обучители в различни сфери. Но на практика при ученето самостоятелно нерядко просто се копират някакви неща “защото ми хареса” или пък "дават ли ти - взимай". Привнесените модели от други ситуации би трябвало да се сверят с и приспособят към собствената. Разбира се, това предполага добро познаване на последната. Универсални когниции, валидни за всякакви ситуации, са рядкост (може би само математика и философия?).

 Пример: Пренасянето 1 към 1 на добър опит на някого в компостиране в неговия двор в друга ситуация, сиреч в друг двор, най-вероятно ще даде неудовлетворителен резултат (“видяла жабата, че подковали коня, та отишла и тя”). В идеалния случай започваме от собствената ситуация/среда - наблюдаваме я, изучаваме я и после проучваме и внимателно изпробваме работещи другаде добри практики, докато изберем най-съответната. Така прави и пермакултурният дизайнер Зеп Холцер: първо наблюдава и после действа, съответно. А иначе той отглежда и цитруси в хладните Алпи.

 


 Взаимодействие на човека може да са и само с елементи от природната среда. Тези с живата природа също са социални, непряко, щом участва поне един човек - чрез интернализираната социалност на индивида и заради взаимното влияние и приспособяване. Например архитекти заимстват природни модели от природната среда за свои проекти, които не само се вписват красиво в нея, но също така са по-функционални.

www.learnbiomimicry.com/blog/top-10-biomimicry-examples-architecture 

 Можем още да разширим картината на взаимодействията при ситуираното учене с космическия (божествен) аспект, освен социалната и природната страни. Те са като три измерения на контекста/ситуацията - можем да ги изобразим като три пресечени в една точка оси с континуум за всяка. Съответно, във всеки контекст човек взаимодейства с хомо социума, с природата (средата) и вселената (Божественото). Последното са вселенските закони и свързаните чудни явления като интуиция и знание, което сякаш “се дава отгоре”, напр. когато учен сънува химическа формула, която дълго е търсил. Вселенското е универсално, като вероятно все пак има някакви ситуационни специфики.

3 Отношения между Ситуирано учене, Учене чрез дейност и Социално учене

 Ситуираното учене е общото, цялото, което включва ученето чрез дейност и социалното учене. Макар че в източниците ситуираното учене се свързва предимно с ученето чрез правене (Activity learning) и чрез собствен опит (Experiential learning). Тези и други видове учене общо взето са различни аспекти на едно и също нещо. Както в онзи скеч, изобразяващ няколко слепци да изучават слон, при което всеки опипва  различна част от тялото му - и всеки със саморъчно добито (hands-on) познание, но без общата картина.

 И ученето през правене / чрез собствен опит, и социалното учене са правилни. Същинският въпрос е възможността за прилагане и на двете, по избор на учащия.

 Вербалното социално учене прави възможен континюитета на цивилизацията и културата. В сферата на културно-историческото наследство ситуацията е по-абстрактна, а социалното учене - от предимно вербален тип. Предаваните истории от поколение на поколение, писани и неписани, са ценни и нужни, защото животът на един човек е твърде кратък, за да научи само чрез собствен опит и правене достатъчно за  цивилизационните натрупвания и за културата на своята собствено общност. Същото важи и в географски аспект в съвременния глобализиран свят, за който когнициите ни се опират предимно на медиите и масовата култура - символно социално учене.  

 Друг въпрос е, че за по-инструментално, по-технологично и прагматично ориентирани култури като тази на САЩ културното наследство изглежда е с по-малка ценност.  Така че естествено е там да акцентират най-вече на ученето чрез правене, откривателство и собствен опит, а не на социалното учене. Но предвид екологичните проблеми, в наше време можем да предугадим бъдещо развитие към по-философско съзерцателен и етично обусловен подход, с много мислене и предварително преценяване на последствията преди да се премине към действие. И съответното по-забавено темпо.

 Въпрос по специфичен частен случай, който донякъде е извън фокуса ни върху самообучение (самоопределено, самоуправлявано учене), но е любопитен: къде е ситуираното учене при едновременното наличие на явна (обявена) и на скрита програма? "Скритата програма" е налице, когато уж се учи едно, но ситуацията/контекстът е организирана така, че предимно се учи друго. Напр., в стандартното училище, заедно с учебните предмети (явната програма), се усвоява и подчинение към учителя и социална йерархия (скритата програма). Тази скрита програма съдържа в себе си ролите на подчинени и на изпълнители. Както вече казахме, скритата програма е от вида Ситуирано учене, а видовете учене при явната зависят от целите, организацията и пр., като може също да включват или не Ситуирано учене.

4 Основен извод 

 Теорията за ситуираното учене е най-ценна с подчертаване на ситуацията/контекста като отправна точка при всяко учене.  Тя е  връщане към извора, от който сме се отклонили, а именно че когницията е приспособяване към конкретна среда / ситуация / контекст. Човешка мета когниция като абстракция с универсално приложение може би са само математиката и философията.

5 Два примера за Ситуирано учене и  една лична история за провал

 
5.1 Подрязване на овошки;
5.2 Учене в употреба на дървообработващи инструменти;
5.3 Една лична история за провал в ситуиран курс.

 Зависи дали се касае за конкретно умения, като това за подрязване на овошки, или за цялостна система като овощарство, или пък още по-общото градинарство...

 5.1 Подрязване на овошки:

 За подрязване на моите овошки ще се справя сама в градината и с информация и модели от интернет. - учейки с постепенно е от грешките си.

 За градинарство като професия бих потърсила съответен професионалист в съответния контекст, който ме интересува: частна градина, производствена база за пазара или пък експериментална база.. . Вероятно ще ми е необходимо по-системно обучение/информация в последните два случая, от някой добър учебник/наръчник.

 5.2 Учене в употреба на дървообработващи инструменти:

Ако все касае за 1-2 инструмента и НСС (Направи си сам) ще отида при съсед със съответното умение.

За обзор за ориентиране в инструментите за избор и въведение в употребата им бих пътувала до човек с подобно на моите ситуация и потребности.

 5.3 Една лична история за провал в ситуиран курс онлайн

 Историята е отпреди около 20 години и е свързана с онлайн курс по организиране на събития (Event Management) към съответната професионална асоциация на една англоезична страна. Провалът бе мой (Й.А.) и бе в отпадане от курса още на втория етап заради пълната липса на мотивация да разработя втория си курсив проект. Вече заплатената и загубена с отпадането значителна за мен сума от 900 евро явно не бе достатъчна мотивация.

 Големият ми проблем се оказа точно симулираната в курса ситуация: изпълняване поръчка за организиране участието на  фиктивна фирма за био козметика в голямо изложение "Здрави тяло, ум и дух" в Лондон. Фирмата и събитието бяха описани в детайли  Като напълно неадекватни за себе си възприемах и мястото, и вида бизнес Близка ми бе само еко грижата за здравето, макар и с един важен нюанс при мен - директно от природата). Иначе имах  някакви лични впечатления от Южна Англия, след скорошно едногодишно пребиваване там, както и няколко пътувания с разходки в Лондон.

 С ентусиазъм и голям интерес прочетох целия предоставен въвеждащ текст в началото на курса. Но после започнах с практическата част - петте си проекта, ако не се лъжа.за броя, от които завърших успешно само първия, а втория така и не се мобилизирах (насилих) дори да започна. Това бе курс на собствена скорост: и имах цяла година за него, а след като тя изтече - възможност за удължение с втора година, от която се възползвах и се случи същото. Не ми помогна разбирането на нуждата от познато ситуиране на практическата симулация на самите организатори и експерти-участници. Ясно ми бе, че е невъзможно, или поне   финансово неефективно, те да вникват в специфичните ситуации/контексти на вероятно многото курсисти от разни страни, дори да биха имали желание да построят курса с център учащия. Заради което именно те бяха избрали Лондон като една от най-известните локации глобално. Може би тогава аз съм била нещо като бяла врана като локация на онлайн участник - Източна Европа, България…

 Е крайна сметка този случай бе индикация за мен, че организирането на събития не е моето нещо. Този бизнес изисква повече организираност и дисциплина, т.е. преодоляване на себе си, включително вътрешните си импулси и спирачки. Но все пак бях успяла да науча полезни неща, които приложих в организиране на небизнес събития в сферата на културното наследство.

6 Основни източници

 Уикипедия и ИИ-генерирани обобщения в Гугъл-търсачка по:

  1.  Situated learning;
  2.  Experiential learning;
  3.  Learning b by doing / Active learning;
  4.  Social learning, etc.

Коментари

Популярни публикации от този блог