Основните видове учене в УКУ-Бистра (Учище Креативно за самоучене в малки групи онлайн с Детска екошкола "Бистра")
- Ученето;
- Без преподаване
УКУ-Бистра е един подход за създаване на подкрепяща социална среда за самообучаващи се (без обучители), както и за обучаващи се дистанционно (онлайн) чрез предоставяне и организиране на пространство, главно онлайн, и фасилитиране на малки групи от Самоучи. Пълното име на УКУ-Бистра е Учище Креативно с Детска екошкола “Бистра”. Повече за УКУ - на сайта ни.
1 Ученето
Във фокуса на УКУ, заедно с ученето креативно (по УК-методиката) са и следните видове учене:
Самоопределено учене (самообразование) - Учащият сам определя своите цели на учене, маршрути, начини и източници;
Самоучене (самообучение) - Самостоятелно учене ,без обучител / преподавател;
Соло учене - Насаме, без пряко взаимодействие с други ,учащи или Уки (експерти, майстори, треньори);
- Съучене - Заедно с равни, което може да е:.
- Споделено учене- С други учащи в малка група, в която се споделя въз основа на другите видове учене (самостоятелно или в МООК; съвместно / съвместен творчески УКУ-проект; соло; ситуирано / практика в реална среда…);
- Съвместно учене - В екип (с взаимозависимост на участниците) , което в УКУ става чрез съвместни творчески проекти на двама и повече учащи в една УКУ-група;
Базираното на въпрос учене и базираното на проблем учене (вкл. по подхода дан-препитване / англ. Appreciated Inquiry) също имат място в УКУ - като методи.
2 Без преподаване
УКУ-подходът не изключва съвсем “преподаването” на учебен материал, онлайн или офлайн, но учащите сами си избират дали и как. Преподаването е един вид преподнасяне, т.е. нито представяният опит е собствен, нито съдържанието е авторско - на преподавателя. Преподава се от професионални обучители / преподаватели, с отличителна компетентност в това КАК да преподнесат изучавания обект (тема и съдържание).
За разлика от преподаването, ключови в УКУ са презентирането и обясняването от самите учащи (от равни), а също така и от експерти (Уки) - на собствен опит или изключителна компетентност по изучавания обект.
Помощник на това в УКУ е методистът - специалист по учене, (само)образование и, разбира се, Учене Креативно.
Презентирането и обясняването от равни са много полезни при ученето, защото:
“Най-добре го разбирам, като го обясня на друг”;
Докато се подготвят за тях учащите учат активно - това се търси и цени днес;
Презентирането е с мотивиращ ефект заради самоизявата, общуването и разгръщането на креативността.
Естествено се покрива “зоната на най-близкото развитие” (по Лев Виготски) - видяното и обясненото от равни се възприема от учащите като по-разбираемо и достъпно,
Горната фигура илюстрира Зоната на най-близкото развитие :
Най-вътрешен кръг: Каквото учащивт може да направи без помощ;Среден кръг: - Зона на най-близкото развитие: Каквото учащивт може да направи с насочване (сам не може);Външен кръг: Каквото учащивт не може да направи.
Участието на експерти (Уки) в ученето е възможност за демонстриране на майсторското ниво и на крайния резултат, а също и за внасяне на системност. Това става::
Като експертите споделят собствения си опит - особено ако наистина са постигнали много високо ниво на компетентност в съответните изучавани обекти / занятия (занимавки, науки и препитания);
При ситуирано учене в тяхната конкретна среда/контекст, където експертите влизат в роли на гид (екскурзовод), ментор, инструктор или подобни, според нуждите;
Експертите участват в мастеркласове - специфичен формат, при който преуспял практик-звезда се среща за кратко с учащи, особено деца и младежи, като техен мотиватор и модел;
Експертите подготвят по своите обекти/занятия систематизирани програми от теми (т нар. сиспротем) или насочват или помагат по друг начин на самите учащите и на Асистентите да направят това.
Аси (Асистент) е прекият помагач на учащите креативно. По един Аси е прикрепен към всяка УКУ-група и винаги присъстващ, но “зад кадър”. Аси имат подкрепяща и фасилитираща (при поискване) функции. Въобще УКУ-тим (УКУТ) като цяло са помагачи на ученето креативно и с поддържащи роли в нейерархичното Учище Креативно.
А иначе учащите в УКУ могат и без Уки (експерти, майстори, треньори), и особено без преподаватели като проводник на информация. В наши дни в Интернет се намира почти всичко, всякаква информация и инструкции. Решението със или без експерт (Ук) на учащите е както индивидуално, така и групово, и се взема чрез договаряне при и след сформирането на група. Това може да бъде пререшено, в подходящ момент и по коректен начин, със спазване на вече договореното с експерти.
#
__________
УКУ-сайтът скоро ще бъда актуализиран с включване на гореизброените в този блог видове учене.
Други интересни новости ще са новият, мотивационен Мога-формат на УКУ и двете нови Мога-програми под него - за самоучащи и за онлайн курсисти и студенти към неУКУ програми ((особено МООК - масови, отворени онлайн курсове).
Възможно е да направим нов сайт на друга платформа, доколкото досегашната - безплатната версия на Wix -, имаме технически трудности и проблеми и в администрацията, и особено при отварянето на страници (поне тези на български).
Коментари
Публикуване на коментар