Основните видове учене в УКУ-Бистра (Учище Креативно за самоучене в малки групи онлайн с Детска екошкола "Бистра")

  1.  Ученето;
  2.  Без преподаване

 УКУ-Бистра е един подход за създаване на подкрепяща социална среда за самообучаващи се (без обучители), както и за обучаващи се дистанционно (онлайн) чрез предоставяне и организиране на пространство, главно онлайн, и фасилитиране на малки групи от Самоучи. Пълното име на УКУ-Бистра е Учище Креативно с Детска екошкола “Бистра”. Повече за УКУ - на сайта ни



1 Ученето


 Във фокуса на УКУ, заедно с ученето креативно (по УК-методиката) са и следните видове учене:

  1.  Самоопределено учене  (самообразование) - Учащият сам определя своите цели на учене, маршрути, начини и източници;

  2.  Самоучене (самообучение) - Самостоятелно учене ,без обучител / преподавател;

  3.  Соло учене - Насаме, без пряко взаимодействие с други ,учащи или Уки (експерти, майстори, треньори);

  4.  Съучене - Заедно с равни, което може да е:.
  • Споделено учене- С други учащи в малка група, в която се споделя въз основа на другите видове учене (самостоятелно или в МООК; съвместно / съвместен творчески УКУ-проект; соло; ситуирано / практика в реална среда…); 
  • Съвместно учене - В екип (с взаимозависимост на участниците) , което в УКУ става чрез съвместни творчески проекти на двама и повече учащи в една УКУ-група;
5. Ситуирано учене- В конкретна ситуация / контекст / среда на изучавания обект

Базираното на въпрос учене и базираното на проблем учене (вкл. по подхода дан-препитване / англ. Appreciated Inquiry) също имат място в УКУ - като методи.



2 Без преподаване


 УКУ-подходът не изключва съвсем “преподаването” на учебен материал, онлайн или офлайн, но учащите сами си избират дали и как. Преподаването е един вид преподнасяне, т.е. нито представяният опит е собствен, нито съдържанието е авторско - на преподавателя. Преподава се от професионални обучители / преподаватели, с отличителна компетентност в това КАК да преподнесат изучавания обект (тема и съдържание).


 За разлика от преподаването, ключови в УКУ са презентирането и обясняването от самите учащи (от равни), а също така и от експерти (Уки) - на собствен опит или изключителна компетентност по изучавания обект.

Помощник на това в УКУ е методистът - специалист по учене, (само)образование и, разбира се, Учене Креативно.   


 Презентирането и обясняването от равни са много полезни при ученето, защото:

  •  “Най-добре го разбирам, като го обясня на друг”;

  •  Докато се подготвят за тях  учащите учат активно - това се търси и цени днес;

  •   Презентирането е с мотивиращ ефект заради самоизявата, общуването и  разгръщането на креативността.

  •  Естествено се покрива “зоната на най-близкото развитие” (по Лев Виготски) - видяното и  обясненото от равни се възприема от учащите като по-разбираемо и достъпно,  


Горната фигура илюстрира Зоната на най-близкото развитие : 
Най-вътрешен кръг: Каквото учащивт може да направи без помощ;  
Среден кръг: - Зона на най-близкото развитие: Каквото учащивт може да направи с насочване (сам не може);
Външен кръг: Каквото учащивт не може да направи.

Участието на експерти (Уки) в ученето е възможност за демонстриране на майсторското ниво и на крайния резултат, а също и за внасяне на системност. Това става::

  1. Като експертите споделят собствения си опит - особено ако наистина са постигнали много високо ниво на компетентност в съответните изучавани обекти / занятия (занимавки, науки и препитания);

  2. При ситуирано учене в тяхната конкретна среда/контекст, където експертите влизат в роли на гид (екскурзовод), ментор, инструктор или подобни, според нуждите;

  3.  Експертите участват в мастеркласове - специфичен формат, при който  преуспял практик-звезда се среща за кратко с учащи, особено деца и младежи, като техен мотиватор и модел;

  4.  Експертите подготвят по своите обекти/занятия систематизирани програми от теми (т нар. сиспротем)  или насочват или помагат по друг начин на самите учащите и на Асистентите да направят това.  


 Аси (Асистент) е прекият помагач на учащите креативно. По един Аси е прикрепен към всяка УКУ-група и винаги присъстващ, но “зад кадър”. Аси имат подкрепяща и фасилитираща (при поискване) функции.  Въобще УКУ-тим (УКУТ) като цяло са помагачи на ученето креативно и с поддържащи роли в нейерархичното Учище Креативно.


 А иначе учащите в УКУ могат и без Уки (експерти, майстори, треньори), и особено без преподаватели като проводник на информация. В наши дни в Интернет се намира почти всичко, всякаква информация и инструкции. Решението със или без експерт (Ук) на учащите е както индивидуално, така и групово, и се взема чрез договаряне при и след сформирането на група.  Това може да бъде пререшено, в подходящ момент и по коректен начин, със спазване на вече договореното с експерти.  

#


__________

  УКУ-сайтът скоро ще бъда актуализиран с включване на гореизброените в този блог видове учене. 

 Други интересни новости ще са новият, мотивационен Мога-формат на УКУ и двете нови Мога-програми под него - за самоучащи и за онлайн курсисти и студенти към неУКУ програми ((особено МООК - масови, отворени онлайн курсове).

 Възможно е да направим нов сайт на друга платформа, доколкото досегашната -  безплатната версия на Wix -, имаме технически трудности и проблеми и в администрацията, и особено при отварянето на страници (поне тези на български).

Коментари

Популярни публикации от този блог