ЗЛАТНАТА ПРОПОРЦИЯ" или как в Сугестопедията се отразява космическият универсален м
(Караславова)
"Най-общо може да се каже, че “Златната пропорция, или - “сечение” - термин въведен от Леонардо да Винчи - или т.нар. “божествена пропорция” има тогава, когато “отношението на сумите на две величини към по-голямата от тях е равна на отношението на по-голямата величина към по-малката”
т.е. представено в математическа ормула, когато (a + b) : a = a : b
Решението на това уравнение е “числто Фи (Phi) - безкрайна константа 1.61803399
Заб.: Известно е и като “числото/редицата на Фибоначи”, което се получава от формулата
за съотношението в поредицата числа: 1,1,2,3,5,8,13,21,43 ... и т.н. - до безкрайност!
Всяко число от тази редица е равно на сбора от предишните две, а съотношението между всеки поредни две числа в редицата е близко до “златното сечение” – 1.618…
То притежава уникални математически свойства и се проявява навсякъде в природата.
Златното сечение, или числото Фи (1.618...) е познато от преди хиляди години, някои учени дори смятат, че то присъства още в свещените знания и на древните египтяни.
Тази божествена пропорция е документирана в проектирането и изграждането на храмовете, в писмената система, в статуите и паметниците на древните гърци.
Велики математици от Питагор и Евклид в Древна Гърция, през Леонардо Фибоначи
в Средновековието до астрономът Йохан Кеплер през Ренесанса са едни от многото учени през вековете, които са изучавали това число. Художници, музиканти, историци, биолози, психолози и астролози мистици са се опитвали да разгадаят неговата обща, спираловидно растяща взаимосвързаност и са го нарекли “Златно” или “Божествено”.
През годините на Възраждането, когато хората отново преоткриват значението на естетиката и “златната среда” значението му се възражда като естетическа мярка, а един математик и астроном – Йохан Кеплер (1571-1630) дори възхитено възкликва:
„В геометрията съществуват две съкровища: Питагоровата теорема и Средното съотношение: първата е сравнима със злато, второто е ... скъпоценен камък.“
Златното сечение е универсално – то се среща като естествено явление навсякъде в природата – от единноството между микро- и макро-вселената с пропорциите между атомите в химическите съединение и странностите на кристалите и водата, през скелета на хората и животните и хармонията на органите в тялото, от структурата на мозъка и нервната система до изящността на паяжината, от двойната спирала на човешката ДНК-система до безкрайните галактики, от питагорейския триъгълник до съотношението в разположението на клоните по дърветата и жилките в листата, от ритъма в летежа на пчелите до семената на слънчогледа и шишарките, или в тичинките на цветята, от спиралата на охлюва до човешкия пръстов отпечатък, от еволюцията на човешките писмености до мистиката на музиката и изкуството, от микро- до макро-космоса...."
Коментари
Публикуване на коментар