V Удивителните Пирахаа - амазонско племе с уникални език и култура -, и научните дилеми
1 Мор описание на видеото ( с акценти)
2 Няколко цитата -
в БГ превод и под него - на английски
1 Мор описание на видеото (с акценти)
Удивително! - това може да се каже за много неща в тази реална история. Някогашният религиозен мисионер Даниел Еверет в дивата амазонска джунгла, вместо да християнизира изолираното племе Пи́рахаа (400 души), се повлиява от тях и сам става атеист. Това води до разпад на силно религиозното му семейство, освен персоналната му духовна криза…
След 20 години, в качеството си на учен антрополог/лингвист - само един от тримата, говорещи езика Пи́рахаа -, Еверет прави невероятно научно откритие, оспорващо фундаментална хипотеза на най-великия учен-лингвист, почитан едва ли не като олимпийски бог. А именно постулата, че езикът Пи́рахаа няма рекурсия, тоест съдържа само прости изречения. Липсва конюнкцията свързване на простите изречения в сложни, напр. чрез съюзите “и” или “или”. Това според теорията на Ноам Чомски е невъзможно, тъй като рекурсията е универсална за всеки човешки език, заложена е генетично и всъщност е отличителна характеристика на Хомо Сапиенс. Между другото, интересно също за езика Пи́рахаа е, че няма минало и бъдеще времена, няма числа/броене (може би единствената култура в света) и няма думи за цветове…
Някогашният мисионер и настоящ учен се сблъсква с отношение от научната общност , подобно на това към религиозен еретик, Отричани са и твърденията му, и неговата почтеност.
Като истински учени, МИТ (Техническият университет на Масачузетс) - Когнитивен департамент решават да проверят твърдението му чрез фактическия материал, т.е. записите на езика Пи́рахаа, предоставени от Еверет, както и новите, които трябва да бъдат събрани на място. МИТ подготвят проект за лингвистична експедиция в Амазония и специално разработват софтуер за проучването на езиковия материал. Но Еверет не може да получи разрешение от съответните бразилска институция да придружи тази експедиция, както заради мисионерското си минало, така и заради научния скандал. Това може да означава, че въобще достъпът на Еверет до Амазония и Пи́рахаа е завинаги отрязан…
Но от това и друго видео става ясно, че може би решението се е променило в полза на науката и на Еверет. Той получава разрешение да се върне при Пи́рахаа заедно с експедицията. Все пак не е вършил чак толкова големи и непростими гадости като мисионер там, не е мачкал и убивал. Отношенията му с племето са се променили сс времето от антагонистични към взаимно зачитане и дори своеобразна обич - с внимание към интересите и нуждите един на друг. Племето е споделяло с него езика и бита си, а той им е доставял при всяко свое отиване неща за бита, от които са се нуждаели и поискали. Тази помощ е била особено уместна преди битът на Пи́рахаа да започне да бъде променян от самите власти, които за двете години на отсъствието на Еверет там (около 2010) построяват малка болница, училище на бразилски португалски, водноелектрическа станция на реката…
Ще разберем какво се е случило по-нататък или от някое друго видео, или от писмен материали някъде в интернет.
2 Няколко цитата
в БГ превод и под него - на английски
(BG)
1) "Бях страстен вярващ. Бях готов да умра за вярата си и да направя всичко, което моята вяра изискваше от мен. Нямах представа, когато започнах: опитвайки се да обърна друга група хора е типично колонизаторска дейност. Това е колонизиране на ума, на вярванията… Това е просто друга форма на колониализъм.."
2) Няма постоянни сгради, няма култивиране на растения. Те разчитат почти изцяло на природата, за да задоволят нуждите си.
3) Пи́рахаа нямат числа, защото не им трябват. Те оцеляват добре и без тях.
4) Пи́рахаа имат енциклопедични познания за своя свят... (~16:00 мин.).
5) Докато Еверет се потапя в техния свят, той осъзнава дълбоко: Пи́рахаа изглежда живеят изцяло в настоящето.
"Те не се притесняват какво ще ядат по-късно, защото знаят много добре, че могат да излязат в реката и да вземат риба. Оставят всяка дейност да бъде продиктувана от нуждите на момента, а не от притесненията им за бъдещето или знанието за миналото. Те остават в настоящето."
За мнозина търсенето на щастие означава да живееш без съжаление и безпокойство за бъдещето. Това е нещо, което Пи́рахаа изглежда са усвоили.
6) "... Те просто са толкова спокойни и толкова отпуснати, и толкова трудно се възбуждат и вълнуват или тревожат. Те просто имат много да ни научат за това се живее ден за ден."
Задоеолеността, на която Еверет е свидетел, го впечатлява дълбоко... Той започна да поставя под въпрос собствените си дълбоки вярвания.
"Дилемата за християнския мисионер е, че за да работи вашето послание вие трябва да ги убедите, че грешат. Така че те трябва да бъдат изгубени, преди да можете да ги убедите, че трябва да бъдат спасени...
В крайна сметка разбрах, че Пи́рахаа са си вече щастливи. Те не вярват в ада, не вярват в рая, така че да донесеш Божието послание до Пи́рахаа е като да занесеш лед на ескимоси.”… (~20:30 мин.)
7) За 25 години мисионерска работа Еверет не успява да привлече нито един Пи́рахаа.
"Поставянето под съмнение на собствената ми вяра започна, когато видях колко щастливи са Пи́рахаа, и докато се опитвах да отговоря на техния много изпитателен и директен въпрос относно естеството на доказателствата, които имах за това, в което вярвах. И докато размишлявах върху всички тези неща, това в крайна сметка ме доведе до изоставянето на собствената ми вяра."
(EN)
1) “i was a passionate believer. I was ready to die for my faith h and do anything that my faith required of me. I had no idea when I started: trying to convert another group of people is an inherently colonialist activity. it's a colonialism of the mind, of believes.. it's just another form of colonialism... “
2) There are no permanent buildings no cultivation; they rely almost entirely on nature to meet their needs.
3) Pirahã don't have numbers because they don't need them. They survive just fine without them.
4) Pirahã have an encyclopedic knowledge of their world (~16:00 min).
As Everett immersed himself in their world he had a profound realization: Pirahã appeared to live entirely in the present.
5) “They are not worried about what they're gonna eat later because they know very well they can go out in the river and get fish. They let each activity be dictated by the needs of theur moment rather than by their worries of the future or the knowledge of the past. They leave in the present..”
For many the pursuit of happiness means living free of regret and future worry.. It's something that Pirahã seem to have mastered.
6) “... They are just so relaxed and so laid back, and so hard to agitate and get excited or get worried. They just get so much to teach us about taking each day one day at a time.”
The contentment Everett witnessed affected him profoundly.. He began to question his own deep believes.
“The dilemma for the Christian missionary is for your message to work you have to convince them they are wrong. So they have to be lost before you can convince them that they need to be saved….
I eventually realized that the Pirahã are happy already. They don't believe in hell they don't believe in heaven so taking the message of God to the Pirahã is like taking ice to the Eskimos… (~20:30 min)”
7) In 25 years of missionary work Everett failed to attract a single Pirahã conver.
“The questioning of my own faith began as I saw how happy the Pirahã were, as I tried to answer their very probing and direct question about the nature of the evidence that I had for what I believed. And as I reflected on all of these things, it eventually led to the abandonment of my own faith.”
#
Коментари
Публикуване на коментар