Някои неща от практикума за куратори в онлайн училища от бизнес тип, които може да се приложат в онлайн ученето при екообщности и изобщо общности
Преди няколко дни участвах в 4-дневен промо курс за куратори в онлайн училище (за възрастни), предлаган от онлайн школа бизнес тип, базирана в Украйна, но с клиенти в много страни. Попаднах на курса чрез реклама във Фейсбук. Не бях сред записалите се за платения курс за сертификат по професията (търсена на онлайн пазара и много перспективна, както твърдят), но курсът ми беше доста полезен. Най-вече защото ми помогна да изясня за себе си какво всъщност мога и искам в сферата на онлайн ученето, в която се занимавам отдавна и вече имам доста добър опит и с възрастни, и с деца - включително поуки от грешки, мои и чужди. Имам предвид най-вече онлайн уроците ми по английски за възрастни, а също така и едногодишното ми учителстване в едно алтернативно частно онлайн училище за деца от 5 до 12 години.
Онлайн ученето така или иначе ще е част от бъдещето на ученето, макар, надявам се, винаги да е свързано и с живо общуване. То е възможност и потребност за хора като нас - не само за учене, обучение, и образование, но също и за свързване и взаимодействие.
Ако ви е интересно да узнаете какви точно са гореспоменатите ми изводи в рамките на промо коса за куратори в онлайн училища, можете да погледнете домашните ми работи от втория и третия ден най-долу. В скоби казано, моите домашни са доста подробни, докато от няколко стотинте участници явно се очакваха по-кратки, но аз се стремях по-скоро към само-рефлексия.
Домашнее задание после 2-го дня практикума для Кураторов онлайн-школ
Напишите, что самое важное и ценное для себя вы сегодня узнали?
От общата картина, която добих от слушането (ще чета скрийншотовете си с писмените материали за подробности след малко,), най-важното и ценното от втората презентация беше добиването на по-ясна представа за това каква е работата на куратора в онлайн училище и как тя е свързано с моите търсения и практика. Как тази интересна концепция би могла да ми бъде полезна за евентуални бъдещи проекти, нови идеи също ..
Моите търсения са в подпомагане на учене, което е само-детерминирано и вътрешно мотивирано, т.е. с поставяне на собствени цели от учещия, въз основа на собствените му интереси и наклонности, избирането на собствен път и търсенето на източници (литература, уроци, курсове, учене чрез практика/ правене.) … Фокусът е върху ученето а не върху преподаването/ обучението. Също и споделеното учене, в ad-hoc групи по интереси.. Резултатът от стъпкова учене не е предначертан и може да е неочакван.
От тази гледна точка ролите на куратор, фасилитатор и коуч са ми по-интересни, отколкото тези на методист или speaker. Всъпост в онлайн училище като вашето пак има някакъв елемент на избор от учещия,. макар че контентът е предварително зададен.
ПОЯСНЕНИЕ: Почитател съм на методиките на Мария Монтесори и на моделите на Самърхил (Великобритания) и Садбъри Валеу (САЩ) училищата, които са в руслото на така нареченото демократично образование. Но моите интереси са главно в ученето през целия живот / ученето от възрастните извън формалното образование.)
Какие моменты сегодня остались неясными и хотелось бы узнать подробнее?
Вероятно тепърва ще възникват въпроси с прочитането на материалите, на повечето от които направих скрийншотове.
Все пак имам две-три неща.
1) Съжалявам че не успях да разбера за коя обучителна онлайн-платформа се говореше (успях да направя скрийншот).
Не съм съвсем сигурна защо такива платформи са за предпочитане пред социалните мрежи и най-разпространените апликации като skype или вайбър например. В моята практика на онлайн tutor по английски се опитвам да използвам за свързване апликации, които учащите така или иначе ползват в ежедневието си.
2) Притеснявам се че ако съм в ролята на куратор може да не ми е съвсем интересно. Все пак важно е както да се дава възможност на учащите да опитват докосват от различни а свери предмети и прочие и Да избират това което им е най-присърце така и кураторът да може да бъде селективен. Което май не стои като опция в бизнеса.
3) От една страна този тип кураторство ми изглежда като свежа концепция, която си заслужава да се изпробва, а от друга страна а бизнес аспектът ме смущава. Виждам противоречие между целта на бизнеса да печели и да максимализира печалбата , от една страна (нерядко с леко лукавене отосотнсите цели), и от друга страна, моя по-социален и човеко-центриран фокус. (Вероятно за мен е подходящ един по-социален бизнес - дотолкова бизнес, доколкото покрива разходите и дава средства за съществуване, но всеки въвлече е с дял, а не на заплата или хонорар, и печалбата, и има такава, е ограничена или се преразпределя по някакъв начин социалнно.)
Напишите, какие из функций и задач куратора вдохновляют вас больше всего?
Мотивиране, насърчаване, изобщо психологическата и коучинг стран. Мисля че в някаква степен отговорих на този въпрос и към точка 1
Домашнее задание после 3-го дня практикума для Кураторов онлайн-школ
1. Два ваших главных инсайта/озарения за сегодня?
1) ВЪЗМОЖНОСТТА ЗА ТРАНСФЕР. от бизнеса към подкрепа на ученето в рамките на общност. Може би към школа тип социално предприемачество за специфична общност.
Харесва ми практичният, прагматичен начин, по който е подходено към обучението онлайн в бизнеса на ЛИФТ, как са разработени етапите, функциите, ролите, техниките….
2) ИДЕИ КАК КОНКРЕТНО ТОЗИ ТРАНСФЕР МОЖЕ ДА СЕ НАПРАВИ КЪМ ДВАТА СПЕЦИФИЧНИ ТИПА ОБЩНОСТИ, към които имам отношение в момента:
- Онлайн общност от хора и семейства от моята страна и чужбина, които или вече са осъществили, или желаят връщане към природата/селото и еко живот. В България все още има само опити за създаване на малки еко общности и за обединяването им, по-скоро networking, при което въпросът за обучението, особено това на децата, е много актуален и даже остър. Тези хора са алтернативно настроени и търсещи и по отношение на образованието и ученето.
- Реалната общност в малкия град ((~30 хиляди жители) и региона, където живея.
И в двата случая финансовите ресурси са доста ограничени, но общността сама по себе си, връзката с природата и земята, съответните култура и етика са значими ресурси с голям потенциал, както ми изглежда в съвременната ситуация.
2. Есть ли что-то, что все еще сдерживает вас от принятия решения идти в новую профессию?
Аз съм сред търсещите алтернатива на бизнеса и въобще на масово разпространения модел или стил на живот днес. Така е поради мои житейски обстоятелства (злополучна ипотека в кризисните години 2008- 2013), а вече и по убеждение .
Може би единствената ми опция е сама да предложи и участвам създаването на формата, към който се стремя...
3. Представьте, что прошел год год или два с момента, как вы прошли этот марафон. Что изменилось в вашей жизни за это время? Чем вы теперь занимаетесь? Как проходит ваш день? С кем вы общаетесь? Как вы проводите время? Насколько вы выросли в профессиональном плане за это время? Позвольте себе спланировать идеальную картинку вашего будущего и опишите ваш идеальный день через 1 год.
След година или две аз съм участник в гореспоменатите форми за учене в, чрез и за общността, където има място кураторство във всичките му етапи, както и методика, и създаване на учебно съдържание. Моето участие в тях е на много компетентен и ефективе фасилитатор, коуч, консултант. А също така и като творец-създател на учебно съдържание, от по-прости и кратки курсове по мярка до учебни помагала и книги Сферите са: чуждоезиково обучение (по английски език и по български език); културно-историческо наследство и туризъм; еко живота сред природата.
Общувам много в рамките на двете споменати общности, но продължавам с уроците и новите за мен форми на подпомагане на ученето на хора от други места в България и Европа, вкл.. други континенти..
Развивам се непрекъснато хоризонтално ((не в иерархия), като имам възможност да превключвам между сфери на дейност и задачи.
Отделям по около 2 до 4 часа дневно на всяка от тези сфери, като ми остава много свободно време за размисли, рефлексия, самообучение и информиране, релакс и други дейности за себе си - в моя еко дом и сред природата.
Коментари
Публикуване на коментар