"Съвременният комуникативен подход в чуждоезиковото обучение има български корени" - в Сугестопедия

Сугестопедията у нас – полетът на костенурката:

Познанството ми със сугестопедията е дългогодишно и повърхностно. Започна в ранните 90 години на миналия век. Една моя състудентка обичаше да носи със себе си една стара книга на Професор Лозанов, …


ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ПОЛЕЗНИ КОМЕНТАРИ:


Elena Nedelcheva | май 8, 2013 в 12:59 am
Моята преподавателка по английски език преподаваше по онова време (1970 – 1989) в института на д-р Лозанов и съм запозната със системата на преподаване от първа ръка. За съжаление, системата не бе призната и широко разпространена в България по времето на социализма. Бяха необходими връзки, за да бъдеш включен в такъв курс. По тази причина и д-р Лозанов я е разработил и я е прилагал само за възрастни курсисти. наричаха я „сънната метода“. Като начало, неговият метод е разработен за приложение в медицината, а именно като се използват скритите възможности на мозъка, за преодоляване на травми и последващо раздвижване. С тази цел, той започва проучването на мозъчните полукълба и способностите на съзнанието за активиране на подсъзнателните ни възможности. На един последващ етап, д-р Лозанов разработва методиката за чуждоезиково обучение като усвояване на чужд език за комуникация. Тъй че спокойно мога да кажа, че съвременният комуникативен подход в чуждоезиковото обучение има български корени.
Поради партиен натиск (това, разбира се, се говореше тайно), а именно самата Людмила Живкова е искала да й се препише участие в създаването на метода, д-р Лозанов престава да работи и отказва да сътрудничи на властта. Ето защо, той е по-известен на Запад. В момента всички НЛП (нервно-лингвистично програмиране) практики и книги, които излизат от чужди автори, се базират на неговия метод. Ричард Бандлър, Джон Кехоу и др. разработват своите трудове на базата на теорията и практиката на д-р Лозанов. В България, в началото на 90-те години имаше една българо-германска фирма за обучение по чужди езици – Super Learning. Не зная дали още съществува. Преподавателите, вкл. и аз, бяхме обучени от германски обучители. Те не криеха, че основата на тяхното обучение е методиката на д-р Лозанов.
Слава Богу, наскоро гледах една класация за българския принос в световната наука и д-р Лозанов бе отбелязан като откривател на този метод, с принос в развитието на науката на 20-ти век. Е, типично за нас, българите, признаваме заслугите на някого, когото вече го няма, за мое най-голямо съжаление,
Методиката изисква специално разработени учебници,( предполагам, че на Запад се намират свободно в книжарниците), специална музика, игри, обучителни техники и др.
Ясно е, че фондацията, чиято програма прочетох, няма за цел да популяризира сугестопедията в широк мащаб и да работи за нейното прилагане. Пак типично българско, нали? А и не зная доколко методът е осъвременен, доколко учебниците са осъвременени и дали въобще преподавателите имат някаква специализация, а не базират знанията и уменията си от 70-те – 90-те години на миналия век. Защо не създадоха такава фондация в началото на прехода? И защо нищо не се чува и в днешни дни? Защо сега, когато вече д-р Лозанов го няма? Аз лично, не бих се доверила, а още по-малко пък да изсипя една торба пари неизвестно защо.
Ако Ви е интересно, можете да ме намерите на адрес: magistra@abv.bg

Elena Nedelcheva | май 8, 2013 в 1:09 am
Не виждам и софийски адрес на представителство или офис на фондацията. Не намерих и цени на курсовете за курсисти.
Ето нещо полезно от Интернет. Убедена съм, че авторката ще бъде по-отзивчива, ако й пишете. Има и посочена библиография.
http://www.developingteachers.com/articles_tchtraining/super2_marj

Много благодаря за връзките.
Нещо мъчително и тежко има в цялото българско битие на сугестопедията от соц-а – та до днес. Аз съм далечен наблюдател и от години търся източници, за да разбера метода, просто защото всички методи за учене са ми интересни.
Не претендирам да съм проследила всичко, но още докато беше във Виена от сайта на д-р Лозанов лъхаше тъга според мен. Прибра се – болен и без средства. Тази г-жа Ванина го приюти в Сливен и създаде фондацията нему приживе и ако съм разбрала правилно със съгласието му. Което ми изглежда като жест на достоен и куражлия човек по принцип. Лично познавам 3 човека, които успяха да получат кратко обучение – седмица или малко повече – самия него – макар и болен доста на пресекулки. 2 от тях направиха филмче от една от лекциите му. 
http://gudevica.org/rezervopediya-ili-sugestopediya-v-razv/. В ю-тюб съм попадала на още 3-4 мили филмчета от млади курсисти на доктора, които се опитват да споделят наученото. За метода не се научава много от тези филмчета, но радостта на хората от откриването на метода изглежда истинска.
С времето се чу за крамоли от до болка познатия по нашите земи вид – „кой е по-по-най вещ в сугестопедията от учениците и последователите“. Заприлича ми много на трагичната еволюция на кръга на българските валдорфски обучени и сертифицирани учители, друга тъжна история на българското битие на интересен метод за учене.
Като че ли от крамолите освен горчивина излезе и – че Ванина+фондация ще играят „пазител на чистотата на метода“. Естествено това си има цена освен в пари и във факта, че други ученици на доктора, които бяха готови да работят за популяризиренто и разпространението на метода, се оттеглиха настрани – т.е. човешката сила върху която се крепи крехката българска сугестопедия – намаля.
А след като почина доктора чух, че дъщеря му (която къде беше докато доктора беше без подслон и без никакви доходи болен е мистериозен за мен въпрос) е захванала да се съди с Ванина и фондацията за правата върху метода. Огромна тъга.

Метода и до днес не мога да кажа, че го разбирам достатъчно, за да го опиша на някого. В него има доста неща (пропорции – златно сечение, интонации и музикални ритми в разните дейности отделно от мясотто на музиката в самия метод, техники от езиковото обучение и пр. ), в които принципно съм игнорант и ми е прекалено трудно да си ги представя на практика как да ги използвам дори върху себе си за образователна задача. Но всички хора искрено приели обучение, които съм виждала излъчват радост и увереност, че това е един добър метод и ефикасен при хора с различни таланти и възможности. И затова ми е чудно от какъв проклет извор извира тегобата около българското битие на сугестопедията. В маса други страни по глобуса маса хора са взели принципа надградили са си каквото им е трябвало и работят с радост и честно си посочват източника на вдъхновение. У нас – йок.

Здравейте приятели – също като вас и аз си изчаках чакането и след дългогодишни мъчения се докопах до въпросното обучение – Ванина след много молитви склони да се съгласи и да съм от Богоизбраните (от Ванина  и допусната до обученията и.
Съгласна съм с всички споделени мнения дотук, че този метод се пази така ненужно – все пак идеята на създателите е той да е общодостъпен и да се наложи във всяко едно Българско и световно училище!
Моята мисия е да споделя всичко, което съм научила и да събера много други преподаватели, които имат опит и знания в тази сфера и да го споделя със света!
Не е само за учители тази методика, в нашия свят всеки има нужда от сугестопедията. Всеки родител, всеки млад и стар – все пак затова сме на този свят – всеки ден се учим и когато го правим с любов и свобода (първите 2 основни закона на сугестопедията) тогава ще променим живота си и света около нас към по-добър!
Аз с удоволствие ще споделя с вас сайта, който разработвам на тази тема. И нека не е само Lonny Gold, който споделя информацията си.Срам и позор е този метод да се крие и да се ограничават хората да го изучават!

Здравейте всички мили колеги педагози,родители и любители!
За разлика от вас аз имах щастието и по скоро късмета да бъда сред първите обучени от Ванина Бодурова без много чакане,но това не е кратя на пътя!Не можеш да „научиш“ сугестопедия за 4 седмици,това е непрестанне обмен с обучителя и колегите .Има една школа в САЩ http://www.realeducation4al.com/Contact_Us.html, но е непосилно за мен и колко ефективно и приложимо в България трябва ми повече информация,
тази година няколко срещи имаше и с г-жа Караславова, дългогодишен сътрудник на д-р Лозанов, написала над 10 учебника по английскии език,молихме я да ни проведе обучение,да ни помогне да си вършим работата качествено и да ни продължи да ни е консултант и след обучението.Тя за радост се съгласи и скоро ще има информация за това обучение.Ще има няколко модула от по 4 седмици и макар да не е както е било в института по Сугестология едно време пак е нещо!Надявам се и вие да споделяте моя ентусиазъм относно предстоящата квалификация.


Мили приятели, включвам се с много вълнение и смесени чувства… Колко тъга има в думите ви за комерциализирането и присвояването на „права“ и изолирането на „привилегировани“… Целият ми професионален живот премина с вдъхновението от идеите на Д-р Лозанов, в систематично запознаване с науката Сугестология и в осъзната радост от приложението на комплексната методика Сугестопедия… Науката е за всички хора, а всяка методика се развива във времето – „…очертан е път за нови експерименти в развитието на науката за резервите…(Г.Лозанов). Този път е пред всички нас! Нека вървим заедно… Пишете ми karaslavova@web.de


„Един от основните фактори за манифестиране на състоянието на хипермнезия – изместване на фокуса на вниманието /периферни възприятия / перцепции или периферни стимули/. Така например е извършен експеримент (Ален и сътр., 1992) с две групи доброволци от по 26 човека, на които е пуснат аудио запис, който съдържа 59 съществителни имена, будещи визуални асоциации. На едната група е казано, че след прослушването на записа, участниците ще бъдат проверени какъв процент от думите са запомнили, а на другата група не е поднесена никаква информация… и в резултат се оказва, че хипермнезия се наблюдава само при групата, която не е била информирана за препитването след урока.
/източник: http://antoncaro.com/2014/05/05/suggestology-basis-01/

детска сугестология | юни 27, 2014 в 7:27 am
У нас не мисля , че е силно развита тази сугестопедия за съжаление,има малко хора които го практикуват и се надявам, че в бъдеще ще заложат на повече места, с подобно обучение. Тъй като този тип обучение е съпроводено от почивка, което помага за обработване на получената информация. Основни елементи, подпомагащи възприемането също са обстановката има едни по – топли цветове и достатъчно пространство, и така децата хем учат хем се забавляват и по този начин информацията им остават по трайно в мозъкът. Благодаря за статията.

Angelina Karaslavova, Mag.Phil., Suggestopedia-specialist| септември 3, 2014 в 11:22 am
Сугестопедия – Де-сугестопедично обучение, Резервопедия, Превентопедия, Ре-Ка-Ко-метод…все автентични термини на Проф.Д-р Лозанов, с които той дефинира идеите си за комплексно и хармонично разкриване на потенциалните човешки паметови възможности.
Отново взимам отношение по темата, не само защото познавам лично Д-р Лозанов повече от 40 години и съм работила в негов творчески екип десетилетия – както в България така и в Австрия, но и – както самият той с висока оценка споделя – защото съм негова „отлична сътрудничка“ и с моята работа, учебници и обучения съм допринесла за развитието на сугестопедията днес. Категорично казвам НЕ на т.нар. „опазване на някакви тайни“, главно от самоопределили се за богоизбрани, а се призовавам за професионален, научен подход към автентичната сугестопедия. Това се опитвам и да правя последните години – особено когато останахме малко живи сугесто-педагози, активно работили и творили с Доктора…
Опитвам се задълбочено и без ореол на недостижимост, да споделям знанията и опита си, натрупан през всички години от развитието на сугестологията, защото – както ние всички знаем – наука без развитие няма бъдеще. Да обединим благородно усилията си, приятели!
Всеки интересуващ се от истинската методика и нейните етапи, адаптации и съвременни течения, може да ми пише – karaslavova@web.de и да посети Фейсбук-страницата ми, и групата „Сугестопедия със Система“ и SuggestoSystem „AVICS“, или да се включи в някои от лекциите ми и свободно-достъпните срещи, които ние – малкото днес верни „ветерани-сугестопеди“ организираме там, където има безкористно желание. За Вас и за бъдещето.
Ангелина Караславова, Mag.Phil.,
сътрудник на Д-р Лозанов и автор на сугестопедични учебници,
сертифициран сугесто-педагог и сугесто-тренер, член на ЛИТА,
основател на българското училище във Виена/Австрия.




Коментари

Популярни публикации от този блог